Horeca Adviesgroep Zuid

  • Kies uw taal
  • Dutch Language
  • English Language
  • Spain Language

HorecaMonitor.nl



Nieuw visitekaartje voor bekend horeca-adviesbureau


Nieuw visitekaartje voor bekend horeca-adviesbureau

Jerôme Slakhorst treedt toe tot Horeca Advies Zuid

Jerôme Slakhorst treedt toe tot Horeca Advies Zuid. Slakhorst (41) komt over van bierbrouwerij Heineken en begint op 15 mei met zijn werkzaamheden voor het bekende horeca-adviesbureau dat nu geleid wordt door Luc Overhof en John Reintjens.

Stadsprins

Het contact tussen Horeca Advies Zuid en Slakhorst kwam min of meer toevallig tot stand. Slakhorst was, zoals bekend, stadsprins van Maastricht tijdens de afgelopen periode. Overhof: “Dat vonden wij natuurlijk geweldig. Jerôme was al jaren een goed contact van ons vanuit zijn werk bij Heineken. Maar tijdens carnaval hoorden we ook dat hij toe was aan een nieuwe uitdaging. Toen heb ik de telefoon gepakt en hem benaderd.” Het gerucht blijkt te kloppen. Slakhorst is net vertrokken bij Heineken en geniet nog na van zijn prinsschap, zoals hij zelf zegt een geweldige ervaring, als Overhof belt. “De klik tussen Luc, John en mij was er altijd al. Daarbij hebben zij natuurlijk een uitstekend bedrijf opgebouwd. Dat opgeteld bij mijn behoefte aan iets nieuws, was voldoende voor me om toe te treden tot Horeca Advies Zuid. Na het prinsschap, opnieuw een geweldige uitdaging.”

Visie

Slakhorst was voorheen onder meer werkzaam bij het MECC, eigenaar van café Servaas in Maastricht en accountmanager bij Heineken. Horeca Advies Zuid hoopt te profiteren van zijn netwerk, kennis en ervaring, zegt Overhof. “Heel simpel: John en ik konden het werk alleen niet meer aan. De horeca blijft constant in beweging. En dus waren we op zoek naar uitbreiding. Met Jerôme weten we welk vlees we in de kuip hebben.” Slakhorst zegt aan te willen sluiten bij de visie van Horeca Advies Zuid. “Dan doel ik op duurzaamheid voor de ondernemer. Niet alleen een zaak aan- of verkopen, maar ook echt zorgen voor de ondernemer. Hem of haar helpen en begeleiden. Op basis van kennis en vertrouwen.” 

Verdeling

Bij Horeca Advies Zuid gaan Slakhorst en Overhof zich vooral richten op de aan- en verkoop van horecaondernemingen en het begeleiden van ondernemers daarbij in de ruimste zin des woords. Horeca Advies Zuid, gevestigd in de Buitenplaats Vaeshartelt, helpt waar dat kan. De ondernemer staat centraal.

Reintjens blijft vooral verantwoordelijk voor de waardebepalingen van ondernemingen. Bij deze binnen de horecawereld unieke werkwijze wordt, op basis van ingenieuze rekenmethodieken, bepaald welke (economische) waarde aan een bedrijf kan worden toegekend. Deze waardebepaling toont zo een concrete richtlijn die tot een betere verkoopbaar- en financierbaarheid leidt.

 


40% van de ondernemers overschatten verkoopwaarde van eigen bedrijf


Ons kantoor heeft onlangs meegewerkt aan een landelijk onderzoek voor het Financieel Dagblad (publicatie 17 februari 2016) en Brookz-Overnamebarometer.

Ondernemers hebben een veel te rooskleurig beeld van de verkoopwaarde van hun bedrijf. Vier van de tien ondernemers schatten de verkoopwaarde van hun bedrijf veel te hoog in. Dat schreef bemiddelaarsplatform Brookz op 17 februari 2016 naar aanleiding van een eigen onderzoek naar cijfers en trends in de Nederlandse overnamemarkt. Het onderzoek vond plaats onder 178 fusie- en overnamekantoren voor het midden- en kleinbedrijf. Volgens Brookz denkt een ondernemer gemiddeld 30% meer te krijgen voor zijn bedrijf dan de waarschijnlijke reële marktwaarde. Dat heeft in 36% van de gevallen te maken met wensdenken. De ondernemer die zijn bedrijf wil verkopen, kijkt bijvoorbeeld wat hij nodig denkt te hebben voor zijn pensioen. Andere motieven voor de te zonnige inschatting van de verkoopwaarde zijn verkeerde informatie van vrienden en bekenden, zelfoverschatting en een verkeerde voorlichting door een adviseur. Ook overnamebemiddelaar Marktlink constateerde vorig jaar dat de helft van de familiebedrijven geen idee heeft wat hun onderneming waard is. Gemiddeld schatten zij de waarde op negen keer de jaarwinst, bleek uit een peiling. In de praktijk wordt vaak vier tot zes keer de jaarwinst betaald, stelde de bemiddelaar op basis van de eigen ervaringen. Veel ondernemers in het MKB kijken bij de waardebepaling vooral naar het verleden, terwijl kopers vooral naar de toekomst kjken. (FD 17/2-2016)